Årets stora shoppingdag, Black Friday, handlar inte bara om fynd till fyndpriser. Stress, frustration och en extra kort stubin hos vissa kunder bidrar till att göra dagen till en mardröm för butikspersonalen.
Så många som 56 procent av butiksmedarbetarna har upplevt att kunderna har talat till dem på ett otrevligt eller nedsättande sätt under en försäljningsdag som Black Friday. Detta framgår av en undersökning som 122 medlemmar i HK Handels inom detaljhandeln svarade på.
Enligt Mette Høgh, ordförande för butiksarbetarnas fackförening HK Handel, är det helt oacceptabelt att anställda måste möta detta beteende.

”Även om det är en hektisk dag som konsument får det inte på något sätt ske på bekostnad av butiksanställda. Tyvärr är vi fast i en tråkig kultur där kunderna anser att de har rätt att vara oförskämda mot de anställda. Det måste vi ändra på”, säger hon i ett pressmeddelande.
Undersökningen stöder resultat som också har visats i tidigare undersökningar, bland annat 2021.
Den nya undersökningen visar att butiksanställda i synnerhet får höra nedvärderande kommentarer om sin intelligens från kunderna.
”Det kostar ingenting att vara snäll, så jag vill verkligen uppmuntra kunderna att tänka på hur de beter sig. Men arbetsgivarna har också ett ansvar för att utrusta de anställda ordentligt för att hantera konflikter och klargöra för kunder som går över gränsen att detta inte kommer att tolereras”, säger Mette Høgh.
Råd till kunderna på Black Friday:
- Ha tålamod och respektera kulturen.
- Om du vill klaga, gör det utan att bli upprörd.
- Kom ihåg att det inte är butikspersonalens fel om en vara är slutsåld.
- Hälsa på tjänstemannen och ge ett leende om du har fått bra service.