Resenärer har fått nog av Airbnb-värdar som kräver att gästerna ska göra långa sysslelistor och samtidigt betala en rejäl städavgift.
Wall Street Journal rapporterade att Airbnb-gäster betalar upp till 4000 kronor i städavgifter till sina värdar.
Samtidigt som många fortfarande uppmanas att ta ut soporna, tvätta och till och med klippa gräsmattan.
Att städa köket och bädda sängen verkar vara en vanlig artighet, men vissa värdar går för långt.
En TikToker vid namn @Melworeit delade en video där hon påstår att hon beslutat att inte boka ett Airbnb på grund av den löjliga städavgiften på 1850 kronor.
I annonsen bad man också gästerna att ta ut soporna, ta bort sängkläderna, köra diskmaskinen och tvätta en massa tvätt.
TikToker sa: ”Om jag betalar 2290 kronor per natt för att bo någonstans plus en städavgift på 1250 kronor så tvättar jag inte.
”Jag vet att det är som en enda tvätt och att det tar mig två minuter att göra den, men det är principen som verkligen stör mig.”
Det har lett till att flera TikTok-skapare har klagat på nätet om det löjliga i situationen.
Samtidigt frågade en gäst på Reddit om det är ”normalt att en värd säger åt gästen att klippa gräsmattan själv?”.
De skrev: ”Det verkar vara ett konstigt svar med tanke på den premie som betalas för att bo här (åtminstone för mig), men om det är standard så rullar jag med det.
”Jag vill bara inte bli straffad/avräknad/dåligt betygsatt för att ha ’försummat’ gräsmattan om jag inte gör det.”
En gång i tiden var Airbnb det billigare alternativet till att boka ett hotell, men nu när priserna och städavgifterna stiger är det värt att överväga alla alternativ.
En talesperson för Airbnb berättade för Insider att företaget ger rekommendationer för städavgifter och till och med säger till värdarna att inte inkludera dem om de planerar att låta gästerna städa.
De säger att 45 procent av de globala Airbnb-listorna inte tar ut någon städavgift alls, samtidigt som avgiften i genomsnitt brukar vara mindre än 10 procent av den totala bokningskostnaden.
På sidan för värdresurser står det: ”Det är viktigt att hantera förväntningar om vad dina städavgifter inkluderar och vad (om något) du ber gästerna att göra.”
Tillägg: ”Med en högre avgift kan gästerna förvänta sig att de bara ska lämna ditt utrymme när de checkar ut, som de skulle göra med ett hotellrum.”
Jag tar ett hotell vilken dag som helst – du behöver inte ens bädda din säng när du checkar ut.