Om du någonsin har gått ut och druckit en kall vinterkväll, sett en grupp kvinnor utan rockar eller jackor och undrat ”varför fryser de inte?” är du inte ensam.
En grupp forskare har till och med genomfört en vetenskaplig studie för att gå till botten med just den frågan.
Japp, forskarna undersökte det bisarra fenomenet i en studie med titeln: When looking ’hot’ means not feeling cold: Bevis för att självobjektifiering hämmar känslor av att vara kall.
En av studiens författare, Roxanne Felig från University of South Florida, tog nyligen till TikTok för att dela med sig av sina resultat och förklarade att kvinnor som ser ”heta” ut eller som är mer fokuserade på ”självobjektifiering” är mindre medvetna om att de känner sig kalla.
I videon som delas på TikTok säger Felig att hon ville testa teorin som Cardi B lade fram när hon sa ”det är kallt ute men jag ser fortfarande ut som en thottie för en hoe blir aldrig kall” – och medger att det visade sig att det i princip var sant.
Ska vi alla anta att Cardi B:s hedersdoktorat är på posten?
Felig förklarade: ”Så i princip verkar det som om det Cardi sa var att hon var för fokuserad på hur hon såg ut och vad hon hade på sig för att känna sig kall.
”Och detta stämmer faktiskt perfekt överens med det huvudsakliga teoretiska perspektivet som jag använde för att genomföra min forskning, vilket är objektifieringsteori.”
Hon fortsatte med att förklara att teorin hävdar att när kvinnor är ”starkt fokuserade på hur de ser ut externt minskar mängden kognitiva resurser som de har tillgängliga för att bedöma sina inre tillstånd”.
Felig fortsatte: ”Så när kvinnor befinner sig i ett tillstånd av objektifiering är de mindre medvetna om hur hungriga de är, deras hjärtslag.
”De har helt enkelt sämre förmåga att känna igen sina inre tillstånd.”
Forskarna testade sin teori genom att undersöka kvinnor som stod utanför klubbar under kalla nätter – när temperaturen låg mellan 4,4 °C och 10 °C – och bad kvinnorna att bedöma sitt tillstånd av ”självobjektifiering” samt hur kalla de kände sig.
De tog också hänsyn till hur mycket kvinnorna hade druckit.
Studien visade följande: ”Vår hypotes stöddes: kvinnor med låg grad av självobjektifiering visade ett positivt, intuitivt, samband mellan hudexponering och upplevelser av kyla, men kvinnor som var mer fokuserade på sitt utseende kände sig inte kallare när de bar mindre kläder.”