Den nya varianten av reklam förvånar många – Såhär går det till


En programledare försöker samla in 100 000 kronor genom att sälja reklamutrymme på sin panna till företag och varumärken som använder tillfälliga tatueringar.

Claira Hermet försöker samla ihop pengar till Black Minds Matter, Shelter och CALM (Campaign Against Living Miserably) genom att tillbringa 21 dagar – en vecka per varumärke – med stora logotyper eller slogans temporärt tatuerade mitt i ansiktet.

Hon är angelägen om att påpeka att du också kan donera till hennes arbete utan att behöva få ett meddelande fast på huvudet, men om du vill vara med och utveckla ditt företag med denna – låt oss säga – unika marknadsföringsmöjlighet måste du delta i auktionen här.

Claira sa till LADbible: ”För en månad sedan letade min producent Carla och jag efter något att prata om i programmet och det slutade med att vi undersökte de konstigaste sakerna som folk har sålt på internet.


”Det visade sig att en kille sålde sin panna som annonsutrymme för ungefär 10 år sedan och vi tyckte båda att det var en lysande idé!

”Sedan tänkte jag: ’Jag skulle kunna göra det’, och här är vi!”

Det finns alltså några regler för vad hon vill ha och inte vill ha präglat på sin hjässa. Det är inte fritt fram för alla.

Men så länge det du vill ha inte har något att göra med vapen, spel, tobak, alkohol, pornografi eller sex kan du i stort sett göra vad du vill.

Claira förklarade: ”Eftersom jag arbetar med välgörenhetsorganisationer har de mycket tydliga riktlinjer för vad jag kan och inte kan göra reklam för.

”För mig är det helt okej så länge det inte är stötande eller en organisation/person vars värderingar står i strid med mina, så länge det inte är stötande!


”Jag tar inte mig själv på alltför stort allvar och jag har inget emot att se dum ut för en god sak. Om det får folk att skratta och sprider glädje, även om det sker på min bekostnad, är jag med på noterna!”


Hon har redan börjat få en del sidoblickar när hon marknadsfört sitt uppdrag.

Claira fortsatte: ”När vi var ute och filmade en video för att berätta om kampanjen och ta några bilder hade jag en tillfällig tatuering med ’Din logotyp här’ på huvudet och jag fick några lustiga blickar, men det var en bra samtalsstart och jag älskar att prata, så jag är nöjd med det!

”Hela poängen är att folk tittar på min panna – det kommer att vara en mini-reklamskylt så jag kan tänka mig att det kommer att bli lite av ett äventyr.

”Att vara singel innebär väl att jag inte behöver oroa mig för vad en partner kan säga, men en eventuell pojkvän som jag har skulle behöva vara medveten om att jag är ett fan av galna planer och de skulle behöva älska och acceptera mig som jag är, logotyp och allt.”

Det verkar rimligt.

Under allt detta drivs Claira av en vilja att göra det lilla extra för välgörenhet, och det är något som inte får glömmas bort, mitt i all dumhet.

Claira tillade: ”Vi upplever alla otroligt osäkra tider och massor av människor kämpar verkligen mer än någonsin med sin mentala hälsa på grund av Covid-19-pandemin och dess följdeffekter.

”Som någon som har lidit av depression, ångest, panikattacker och ätstörningar ville jag göra något för att hjälpa människor som verkligen behöver hjälp och stöd.

”Hemlöshet är ett stort problem i Storbritannien som blev ännu värre på grund av pandemin och jag ville se till att jag erbjöd lite hjälp till välgörenhetsorganisationer som behöver ännu mer stöd vid denna tid på året.”

Det kan vi alla ställa oss bakom. På tal om det – för att uppmärksamma mina marknadsförings- och reklamkollegor – avslutade Claira:

”Det har funnits ett stort intresse, men det är inte intresset som räknas – det är de kalla, hårda buden som räknas!

MISSA INTE

Andra läste även
MISSA INTE

Gry Forssell lämnar efter de tråkiga nyheterna – chockas av beskedet

Gry Forssell har nåtts av tråkiga nyheter som chockat...

Tina Nordströms gräns är nådd – nu lämnar hon TV4-programmet direkt

Tina Nordström, även känd som Mat-Tina, har varit en...

Nu berättar Bianca Ingrosso om anledningen till frånvaron – kommer inte synas längre

Bianca Ingrosso, en av Sveriges mest kända profiler, har...

Jessica Almenäs akut till sjukhus – efter allvarliga olyckan i direktsändning: ”Blind”

Den folkkära programledaren Jessica Almenäs, 48, har jobbat i...