Den före detta rugbyspelaren Chris Nicholson var på väg till London för att delta i ett MyProtein-fitness-event den 17 juni när han fick reda på att hans anslutande tåg från Milton Keynes var inställt, vilket innebar att han var tvungen att byta plattform för att ta ett alternativt tåg.
I en rad inlägg på Instagram hävdade Chris att hissen på hans plattform var ur funktion och att kunderna därför var tvungna att använda trapporna för att byta plattform.
Eftersom personalen på Avanti West Coast sa att de inte kunde hjälpa Nicholson på grund av hälso- och säkerhetsskäl, fick han veta att han skulle behöva stanna kvar på plattformen i fyra till fem timmar medan ett tåg omdirigerades för att passa honom.
Om han hade kunnat ta sig till den andra plattformen hade Chris kunnat ta ett tåg på 40 minuter.
Det fanns inga handikapptoaletter på perrongen, och när han blev alltmer desperat bestämde sig Chris för att ta saken i egna händer och släpa sina väskor, sin rullstol och dra sig själv uppför två trappor för att försöka nå den andra perrongen.
Fitnessentusiasten förklarade: ”På grund av hälso- och säkerhetsskäl, att personalen skulle vara ansvarig, kunde de inte göra det anständiga mänskliga och hjälpa mig.”
En medlem av allmänheten kom och hjälpte Chris att bära sin rullstol när han såg vad som pågick, och den biträdande stationsföreståndaren ska till slut ha ignorerat instruktionerna och hjälpt Chris med sina väskor.
I ett inlägg på sin Instagram Story beskrev Chris senare prövningen som ”en av de värsta dagarna på länge”.
Han fortsatte: ”Dessa företag, olika transportanläggningar, oavsett om det är ett flygbolag, tågbolag eller vem som helst, borde alla ha saker på plats för att stödja personer med olika funktionsnedsättningar.
”Det borde finnas saker på plats för att stödja alla, inte bara majoriteten.”
I en uppdatering efter händelserna sade Chris att Avanti hade gått med på att ”ta ett snack” med honom och deras ansvariga för funktionshinder och tillgänglighet. Även om han beskrev detta svar som ”fantastiskt”, sa Chris att vi ”måste göra mer än så, för det är inte rättvist att någon hamnar i den situationen”.
Som svar på Chris anklagelser berättade en talesman för Avanti West Coast Spokesman för LADbible att företaget hade fått kännedom om händelsen och var ”ledsen att höra om kundens upplevelse”.
En talesman sade: ”Vi har sedan dess varit i kontakt med kunden – som har anlänt till sin destination säkert i går kväll.
”Vi har också kontakt med London North Western Railway – det tågbolag som ansvarar för förvaltningen av Milton Keynes station – när de undersöker omständigheterna kring det som hände.”