Det är 10 år sedan den största virala succén genom tiderna slog igenom – Dags att fira!


Herregud, Jesus, det har gått 10 hela år sedan Sweet Brown tog internet med storm med sin catchphrase: ”Ain’t nobody got time for that”.

Invånaren i Oklahoma City blev en viral sensation för tio år sedan 2012 när hon intervjuades av den lokala nyhetsstationen KFOR News Channel 4 efter att ha evakuerat sitt hyreshus som satts i brand på ett säkert sätt.

Och medan många skulle vara i chock över en sådan incident, lyckades Brown – som egentligen heter Kimberly Wilkins – på något sätt underhålla massorna när hon berättade roliga detaljer om hur hon undkom den livshotande händelsen – utan skor eller något Jesus”.

Intervjun sändes ursprungligen i amerikansk TV den 8 april 2012 och laddades därefter upp på YouTube där den slog an en sträng sträng hos användarna och blev genast en viral succé.


Ett decennium senare är våra liv fortfarande bättre tack vare Browns fraser och de otaliga memes och autotune-remixer som producerades från det ursprungliga 41-sekunders klippet.

Och det är tydligt att Brown fortfarande har fans där ute, med någon som skrev på sociala medier i veckan: ”I ALWAYS got time for dat.”

En annan skrev: ”Jag älskar det här än idag!!!!” medan någon annan sa: Har hon fortfarande bronkit? Ingen har 10 år på sig för det.”

Efter att videon släpptes blev Brown en mindre kändis – hon spelade med i nationella reklamfilmer, var gäst i tv-program, bland annat i Comedy Centrals Tosh.0, spelades av Queen Latifah i en sketch för Jimmy Kimmel och citerades till och med av Beyonce under Superbowl.

Men det är inte allt, eftersom den virala stjärnan till och med haft en kort filmkarriär, då hon 2013 medverkade i Tyler Perrys film A Madea Christmas som sig själv.

Efter sin korta utflykt till filmen vände hon sig för en kort tid till kryddor 2013 och sålde Sweet Brown’s Lord Jesus It’s a Fire BBQ Sauce. Tyvärr är såsen inte längre tillgänglig.



Browns 15 minuter av berömmelse var dock inte utan kontroverser.

År 2013 stämde hon Apple och ett radioprogram vid namn The Bob Rivers Show för otillåten användning av hennes utseende och röst när hennes numera ökända nyhetsklipp gjordes om till en låt med namnet I Got Bronchitis.

Enligt NewsOK vid tidpunkten lämnade Brown in en stämningsansökan och sa att låten inte bara var till salu och att The Bob Rivers Show gjorde vinst på henne, utan att hon aldrig gav sitt samtycke till att klippet användes, trots att radiostationen hävdade att hon hade gjort det.

Eftersom Apple tog bort låten omedelbart efter det att klagomålet lämnades in skyddades de av Digital Millennium Copyright Act, och därmed återstår bara ett fall mot själva radioprogrammet.

Hon ville ha 15 0miljoner kronor i skadestånd, men sex månader efter det att rättegången började, avvisades anklagelserna och hennes advokater bad om att bli avskrivna från fallet.

Nu år 2022 har Brown försvunnit från rampljuset, men hennes ökända klipp lever vidare och dyker regelbundet upp på Instagram och TikTok.

Även om hon numera har en privat närvaro i sociala medier postade hon senast offentligt på Twitter 2016.

Och vad sa hon då? ”Ingen har tid för det!” – Självklart.

MISSA INTE

Andra läste även
MISSA INTE

Martin Stenmarcks bild med 20-åringen skapar starka reaktioner

Martin Stenmark är utomlands och firar en alldeles särskild...

Steffos utspel om skilsmässa – mitt i direktsändning: ”Värsta straffet”

Steffo var på hugget under intervjun i Nyhetsmorgon. Han...

Pernillas problem i relationen med Christian – orden efter bröllopet: ”Töntigt”

Pernilla Wahlgren berättar nu själv om problemen med Christian...

Stora bluffen är avslöjad – så har Marko och Irma lurat fansen

Nu kommer sanningen fram – och den är inte...

Programledaren kan inte dölja situationen i direktsändning – kollegorna reagerade direkt

Ibland går det för fort även för proffsen. Händelsen...

Matilda Boza blir lurad av gästen – chocken i direktsändning

Det är inte alltid så enkelt... Under torsdagens "Nyhetsmorgon"...