Det är verkligen roligt att resa på semester. Du kommer bort från allting hemma och får uppleva något nytt. Äta god mat och sola utan att behöva vara stressad tillsammans med dina nära och kära – det är receptet på den perfekta semestern!
Men samtidigt är det mycket som måste gå ihop för att det ska bli en perfekt semester. Om hotellet inte håller den standard som utlovats eller om flyget är allvarligt försenat blir du besviken.
Det krävs dock mycket för att göra ett officiellt klagomål, ofta är det bara att välja att inte resa med det flygbolaget eller bo på samma hotell nästa gång.
Det finns dock en viss grupp människor som klagar på i stort sett allt, och här har vi samlat 19 av de värsta gästerna med de vildaste klagomålen.
Klagomålen har översatts från engelska till svenska och har inkommit till resebyråer och researrangörer från missnöjda resenärer.
1. Vi åkte på semester till Spanien och hade stora problem med taxichaufförerna eftersom alla var spanjorer.
2. Vi bokade en utflykt till en vattenpark, men ingen hade sagt att vi måste ta med egna badkläder och handdukar. Vi antog att det ingick i priset!
”För mycket sand på stranden”
3. Det var för mycket sand på stranden. Vi var tvungna att tvätta allt när vi kom tillbaka till hotellrummet.
4. Jag tycker att broschyren borde förklara att de lokala butikerna inte säljer riktiga kakor, som pepparkakor. Vad ska du äta till ditt eftermiddagskaffe?
5. Vägarna var så dåliga att vi inte kunde läsa guideboken på vägen till hotellet. Detta innebar att vi inte hade tillräcklig kunskap om området, vilket skulle ha gjort vår resa mycket bättre.
6. Under min resa till Goa i Indien blev jag illamående när jag upptäckte att nästan alla restauranger serverar curry. Jag gillar inte kryddig mat!
7. Min man och jag bokade ett rum med två sängar, men fick ett rum med en dubbelsäng. Jag håller er nu ansvariga för att jag är gravid – vilket inte skulle ha hänt om vi hade fått det rum vi bokade.
”Fisk i vattnet”
8. Receptionisten på hotellet var irriterad när vi tappade bort vår tredje nyckel. Jag tycker att detta är dålig service.
9. Vi trodde inte att sanden var som i broschyren. Sanden såg vit ut i broschyren. Men i verkligheten var den mer gul.
10. Det är lamt av butiksägarna i Puerto Vallarta att hålla stängt på eftermiddagen. Jag var ofta tvungen att köpa något under siestaen – det borde förbjudas!
11. Ingen hade sagt att det fanns fiskar i vattnet. Våra barn var verkligen rädda!
12. Det tog oss 9 timmar att flyga från Jamaica till England. Det tog bara tre timmar för amerikanerna att komma hem. Det är inte rättvist.
”Det stod inget om myggor i broschyren”
13. Jag jämförde vår semesterbostad med ett sovrum med våra vänners semesterbostad med tre sovrum – och vår var mycket mindre.
14. I broschyren stod det att det inte fanns någon frisör på hotellet. Vi är tre frisörstudenter – kan vi bo på hotellet?
15. Det är din skyldighet som researrangör att informera om högljudda gäster före resan.
16. Jag blev biten av en mygga och fick utslag. I broschyren fanns inget om myggor.
17. Det borde vara förbjudet att sola topless på stranden. Det var mycket störande för min man som bara ville njuta av stranden.
18. Det fanns många spanjorer på plats. Receptionisten talade spanska och maten var spansk. Ingen hade informerat oss om att det skulle vara så många utlänningar där.
19. Vi var tvungna att köa utanför för att komma ombord på båten – och det fanns ingen luftkonditionering.
Tryck nu på delningsknappen om dessa klagomål får dig att le!