I årtionden har människor drömt om möjligheten att flyga i en egen flygande bil. Tänk efter – skulle det inte vara trevligt att byta ut huvudvärken från rusningstrafiken mot en avkopplande tur i himlen?
Lyckligtvis är framtiden för flygande bilar närmare än du tror. Finansbolaget Morgan Stanley förutspår till och med att marknaden för lufttransporter kan vara värd hela 1 biljon dollar redan år 2040!
Företag som Joby Aviation och Archer Aviation håller redan på att utveckla elektriska vertikala start- och landningsfordon (eVTOL). Och alla från Uber till det amerikanska flygvapnet hoppar på tåget, där det senare planerar att använda flygbilar för att transportera passagerare och gods.
Men även om idén om flygande bilar verkar som om den har drömts fram av ett team av manusförfattare från Hollywood eller av nystartade företag från Silicon Valley, har konceptet faktiskt funnits i mer än 100 år.
ETT ÅRHUNDRADE AV FLYGANDE BILKONCEPT
Det första konceptet för ett flygfordon som en person kunde köra patenterades redan 1910. Henry Ford hade till och med stora förhoppningar på ett experimentellt enbäddsflygplan som han kallade ”Ford Flivver”, men hans planer förverkligades aldrig.
Utvecklarna fick inte framgång förrän 1937, då Waterman Arrowbile seglade genom luften. Tyvärr var den smarta lilla tvåsitsiga utan svansar inte särskilt populär och endast fem stycken tillverkades någonsin.
Nio år senare, 1946, skapades Fulton FA-2 Airphibian, ett vägbart flygplan. Även om fordonet inte var särskilt praktiskt, hade det avtagbara stjärtpartier och vingar.
Flera andra försökte sig på flygande bilkoncept, bland annat ConvAirCar på 1940-talet, som i princip bara var en sedan fastspänd i botten av ett flygplan (bilden högst upp i denna artikel).
1959 utvecklade den kanadensiska och brittiska militären Avrocar, den första flygande bilen som var särskilt avsedd för militärt bruk. Maskinen såg mer ut som ett flygande tefat än som en bil.
Långt ifrån Avrocars UFO-design var den bedårande Aerocar, ett koncept som skapades av flygingenjören Moulton Taylor. Den var utformad för att kunna köra, flyga och sedan köra igen utan några störningar. Ford övervägde till och med att marknadsföra fordonet.
En av de mest tappra försöken att få flygande bilar på marknaden var Paul Moller. Han spenderade miljontals dollar och nästan 40 år på att utveckla sin Skycar. Han listade sitt fordon på eBay 2017 med ett Buy-It-Now-pris på 5 miljoner dollar.
FRAMTIDEN FÖR FLYGANDE BILAR SER LJUS UT.
Även om ingen vill flyga en minibuss som är fastskruvad på ett flygplan ser dagens flygande bilar mycket mer lovande ut än sina föregångare.
Aeromobil 4.0, Klein Vision AirCar och Renault AIR4 är alla starka kandidater till den nära framtidens himmelska motorvägar.