På vintern hamnar många bilar i garaget – men det hade ofta kunnat undvikas.
Det är framför allt under vintermånaderna som bilarna samlas i de svenska garagen. Många bilägare glömmer att förbereda sina bilar för vintervädret, vilket är anledningen till att många drabbas av bilskador nu när vintern snart har slagit till i Sverige.
Det är vad Bonzer skriver i ett pressmeddelande.
Särskilt slitna batterier, dåliga eller felaktiga däck samt problem med sprinkler- och kylarvätska orsakar stora problem på vintern.
”De flesta bilskador under vintermånaderna orsakas av att slitna batterier förlorar sin kraft. Sedan kommer däck och problem med bilens kylvätska och sprinklervätska”, förklarar analyschef Jan Sturm på autobutler.dk.
Förutom problem med batterier handlar vinterverkstadsbesöken främst om bilar med felaktiga däck eller däck med för litet mönsterdjup. I de flesta fall får den olyckliga bilägaren små bucklor eller trasiga stötfångare.
De sex vanligaste vinterfelet på bilar
Om du vill undvika att bli en annan oturlig siffra i statistiken har vi sammanställt en lista över de vanligaste vinterfel som finns på bilar, tillsammans med tips om hur du kan förhindra att din bil drabbas av dem.
Low battery
Om du kör mest i staden kan ditt batteri ha problem med att laddas ordentligt. Nyare bilar har många funktioner som kräver ström, och batterier har inte alltid samma storlek (för att hålla vikten och priset nere).
Därför anser mekanikerna på autobutler.co.uk att även nyare bilar behöver byta batteri. Att byta ut batteriet står därför högst upp på mekanikernas lista över nödvändiga vinterförberedelser.
Du kan själv kontrollera batteriets ålder. Det står vanligtvis på det vita klistermärket på de flesta batterier, eller så har batteriet ett mätglas som visar om det är utslitet. Om batteriet är mer än 3-4 år gammalt bör du byta ut det.
Bilens däck är inte redo för vinterkörning
Tusentals bilar körs med sommardäck på vintern. Enligt en studie från FDM kan en bil med vinterdäck göra ett fullständigt stopp på 28 meter på en snötäckt väg, medan en bil med sommardäck behöver göra ett stopp på 70 meter. Därför kan det vara livsfarligt att köra med sommardäck på vintervägar.
Samtidigt är det alltför många som kör med slitna däck. Som tur är kan du kontrollera om din är det. Använd en 20-krona och håll din drottning uppåt. Om myntet sjunker ner till början av drottningens hals eller mer, är däckmönstret tillräckligt djupt.
Bilens vätskor fryser
Kylvätskan hindrar motorn från att bli för varm, men om det blir frost kan kylvätskan frysa och motorn kan brinna upp. Samtidigt kan bilens motorolja också ha svårt att ta sig runt i motorn. Under kalla dagar är det därför en fördel om motoroljan byts ut mot en tunnare syntetisk olja.
Du kan själv kontrollera om din kylvätska och sprinklervätska är säkra. Ta upp lite i ett sugrör och lägg det i frysen över natten. Om den fortfarande är flytande på morgonen är du på den säkra sidan
Bilen rostar
Under en typisk dansk vinter sprids mellan 250 000 och 300 000 ton salt på vägarna. Om din bil inte är rostskyddad ökar risken för att rost ska få fäste. Därför är det en bra idé att se till att din bil har fått en underredsbehandling eller annat rostskydd.
Bilen kan inte lysa upp vägen
Vintern bjuder på många mörka timmar bakom ratten när du behöver lysa upp vägen. Men en av fem bilar i garaget har problem med inställningen av strålkastaren. En bils halvljus ska lysa upp vägen minst 30 meter framåt. Om du tycker att det är svårt att se ordentligt kan du byta till ljusare lampor.
Svår syn
Under vintern finns det flera dagar med regn och dålig sikt. Men om det är frost och kyla ökar slitaget på torkarbladen. Som tur är är det enkelt att byta dem vid en service på din verkstad.
Dessa reparationer är vanligast under vintermånaderna
Autobutler har sammanställt statistik över vilka reparationer som deras verkstäder utför mest frekvent under en dansk vinter.
Förutom de vanliga servicekontrollerna har vi samlat in de typiska reparationer som görs på vintern. Den allmänna servicen är en del av det regelbundna underhållet av alla bilar, vilket garanterar garantin, och den måste vanligtvis göras vartannat år eller vartannat år. Det är därför den tar mycket plats i statistiken nedan.
Procentuell andel reparationer som utförts under perioden november 2020 till idag. Februari 2021
Undervik att bli en del av statistiken och följ våra tips för att undvika fel på klassiska vinterbilar.