Antalet falska meddelanden ökar inför julen. Det handlar vanligtvis om e-post och sms där bedragarna utger sig för att vara PostNord och försöker locka mottagarna att klicka på en länk, lämna bankuppgifter eller liknande.
”Tyvärr kan vi inte stoppa de falska meddelandena, även om vi arbetar hårt för att stänga ner webbplatser som olagligt använder vårt varumärke”, säger Henrik Larsen, kundservicechef på PostNord.
Bedragarna blir mer kreativa för varje år, och det kan vara svårt att se när de är falska. Bedragarna finns också på sociala medier, särskilt Facebook Marketplace och DBA, där de kontaktar privatpersoner via sina annonser.

”Du ska inte vara rädd för att handla på nätet. Det är ett enkelt och bekvämt sätt att handla och jämföra priser, men det är viktigt att använda sunt förnuft. Om du är osäker på om ett meddelande kommer från PostNord uppmanar vi dig att använda PostNords app”, säger Henrik Larsen i ett pressmeddelande.
Tips om hur du undviker att bli lurad:
Använd appen ”PostNord”, där du kan se när ett paket är på väg till dig.
Som regel skickar PostNord aldrig e-post eller sms med länkar till betalningssidor. De gör det bara när du får en försändelse från ett land utanför EU där du måste betala moms eller tull.

Var kritisk och använd ditt sunda förnuft. Väntar du ett paket och stämmer paketnumret i meddelandet med ditt paketnummer? Ser logotypen rätt ut? Innehåller texten stavfel eller konstiga ord? Hur ser returadressen i e-postmeddelandet ut? Ofta kan du upptäcka en bluff genom att titta på detaljerna i meddelandet.