En amerikansk skollärare har valt en något okonventionell metod för att optimera undervisningen.
Det kan vara svårt att vara lärare i grundskolan. Ökade klasstorlekar och ständig ”optimering” av undervisningen gör sällan uppgiften lättare.
Kanske av denna anledning valde en lärare i Washington, USA, ett något alternativt tillvägagångssätt.
En autistisk pojke, som tydligen hade varit för mycket för den givna lärarens kompetens, flyttades ut ur klassrummet och placerades på skolans toalett ”för att skapa arbetsro för sig själv och resten av klassen”.
Därefter ställdes ett litet skrivbord upp så att pojken kunde sitta på det, istället för i klassrummet. Pojken verkade acceptera situationen, men det gjorde inte pojkens mamma. ”Detta är inte en lämplig plats för något barn. Det luktade, och bara tanken på att min son skulle tillbringa sin skoldag i badrummet var så störande för mig”, berättade pojkens mamma för KOMO News.
Ett alternativ för elever som behöver ett läsrum
Skolan var dock inte särskilt förstående för mammans klagomål när hon konfronterade ledningen med situationen. I ett uttalande till Q13 News sa skolan att de har haft toaletter som ett alternativ för alla elever som behöver en läslokal. Den hade dock aldrig använts tidigare.
När pojken själv tillfrågades om upplevelsen av lokala medier sa han att det var både sorgligt, stressande och förnedrande att behöva göra skolarbete på toaletten.
”Jag tänkte ’vad är det som händer? Varför är jag på toaletten? Varför?”, säger han.
Historien har sedan dess väckt stor uppmärksamhet och efter klagomålet har pojken nu flyttats tillbaka till klassrummet, men enligt hans mamma är skadan redan skedd, eftersom pojkens självförtroende har fått en rejäl knäck.