Arbetsgivarna har olika krav när det gäller vad de letar efter hos potentiella arbetstagare, oavsett om det handlar om entusiasm och passion, förmåga att arbeta som en lagspelare eller till och med om god gammalmodig uppfostran.
Teknikchefen Trent Innes är en person som föredrar det sistnämnda – så mycket att han faktiskt låter kandidater genomgå ett mycket specifikt test.
Trent, som är verkställande direktör för Xero Australia, tror så mycket på sin bedömning att han faktiskt svartlistar alla som misslyckas.
I ett samtal med podcasten The Ventures sa han följande: ”Jag tar alltid med dig på en promenad ner till ett av våra kök och på något sätt slutar du alltid med att gå därifrån med en drink.
”Sedan tar vi tillbaka den och har vår intervju, och en av de saker jag alltid tittar på i slutet av intervjun är om personen som gör intervjun vill ta med sig den tomma koppen tillbaka till köket.
”Man kan utveckla färdigheter, man kan skaffa sig kunskap och erfarenhet, men det handlar verkligen om attityd, och den attityd som vi pratar mycket om är konceptet ’tvätta din kaffekopp’.”
Enligt chefen handlar allt om ”kulturen” på en arbetsplats och han säger att hans taktik verkar fungera eftersom kontorets kök alltid är städat.
Han fortsätter: ”Om du kommer in på kontoret en dag i Xero kommer du att se att köken nästan alltid är rena och glänsande och det är mycket av konceptet ’tvätta din kaffekopp’.
”Det handlar egentligen bara om att se till att de verkligen passar in i kulturen inom Xero och verkligen tar på sig allt som de ska göra.”
En annan bra tumregel för intervjuer är att i allmänhet inte bete sig som en idiot. Vissa människor kan bete sig ohövligt mot dem som de inte tror har någon auktoritet – till exempel receptionisten.
Men en person tog till Reddit för att berätta om hur en intervjuperson lärde sig den läxan på det hårda sättet.
På forumet ”Life Pro Tips” skrev personen: ”I dag sabbade en kandidat sin intervju under de första fem minuterna efter att han kom in i byggnaden.
”Han var avvisande mot receptionisten. Hon hälsade på honom och han fick knappt ögonkontakt. Hon försökte engagera honom i en konversation. Återigen, ingen ögonkontakt, inget intresse av att tala med henne.
”Vad kandidaten inte insåg var att ”receptionisten” i själva verket var den anställande chefen. Hon kallade tillbaka honom till konferensrummet och förklarade hur varje enskild person i vårt team är värdefull och värd respekt.
”På grund av hans interaktion med ”receptionisten” kände den anställande chefen inte att han passade in. Tack för din tid, men intervjun är avslutad.
”Var snäll mot alla i byggnaden.”