När kryssningsfartyget Cost Concordia sjösattes 2006 var det italienska fartyget det största i sitt slag i världen. Men fartygets historia var kort. Sent på kvällen den 13 januari 2012 gick fartyget på grund på ön Giglio utanför Toscanas kust, med totalt 4 234 personer ombord. 32 av dem omkom.
Kapten Francesco Schettino kallades ”Captain Coward” och dömdes till 16 års fängelse för att ha orsakat olyckan, samt för grovt dråp.
Åren efter olyckan ägnades åt att bärga det gigantiska skeppet. Ingen visste omedelbart i vilket skick fartyget befann sig, men ett bärgningsföretag sattes på jobbet. Vad de inte visste var att en tysk fotograf höll på att göra något mycket dumdristigt som skulle förvåna världen.
Den tyska fotografen Jonathan Danko Kielkowski vägrade att lyssna på kustbevakningens order. Han bestämde sig för att packa in kameran vattentätt och simma de 200 metrarna till vraket från land.
Resultaten av hans bilder är minst sagt fängslande…
Sent på kvällen fredagen den 13 januari 2012 gick Costa Concordia på grund. Samma dag hade passagerarna gått ombord på en kryssning i Medelhavet. Lyxfartyget transporterade mer än 4 200 personer från 70 länder, varav mer än 3 200 var passagerare. 32 personer omkom i olyckan.

Det spöklika vraket låg utanför den italienska hamnstaden Genua, där en bärgning av det 290 meter långa fartyget inleddes. Den måste plockas isär bit för bit.

En sida av kryssningsfartyget var nedsänkt i 20 månader, vilket ledde till att ena halvan av fartyget blev brun och rostade. Den andra sidan var vitare och intakt.

Fascinerad av det övergivna fartyget simmade den tyske fotografen Jonathan Danko Kielkowski ut till vraket för att dokumentera katastrofen inifrån. Det var en simtur på cirka 200 meter.

Fotografen hade tidigare försökt gå ombord på Costa Concordia, men arresterades av den italienska kustbevakningen i samband med detta.

Men när han äntligen lyckades smyga sig förbi kustbevakningen och ta sig ombord såg han saker som få hade sett tidigare. På bilderna kan du fortfarande se lyxlinjens en gång så fantastiska smaragdgröna detaljer, trots skräpet.

Skeppets maffiakasino är nästan oigenkännligt…

Med undantag för de rostiga och vattenskadade pokermaskinerna.

Baktigt bagage, rullstolar, barnvagnar och andra personliga tillhörigheter ligger i de smala korridorerna.

Skeppets pianobar, en av totalt 13 barer på Costa Concordia, var i överraskande gott skick.

Lyxfartygets nöjescentrum, teatern, var utan tak efter mer än ett år under vatten och scenen var inte i samma skick som tidigare.

Det gigantiska fartyget hade 13 däck och cirka 1 500 hytter. Denna stora målning har gjort sig mycket bra.

”Mot alla odds tror jag att vraket var lätt att ta sig runt. Det fanns inget staket eller någon säkerhetspersonal. Å andra sidan var alla dörrar öppna och nästan alla lampor var tända”, säger fotografen Jonathan enligt The Guardian.

Fartyget hade också fyra simbassänger, varav två med möjlighet till överdrag, fem jacuzzis, fem bubbelpooler och en biograf på däcket med den största bassängen.

Bergningen av Costa Concordia beskrivs som den svåraste och dyraste någonsin.

Räkningen för hela katastrofen, inklusive skrotningen av fartyget, beräknas kosta nästan 15 miljarder kronor.

Kapten Francesco Schettino stod på bryggan den ödesdigra natten för sex år sedan. ”Vi hade ett strömavbrott och håller på att bedöma situationen… vi behöver bara en bogserbåt”, förklarade han felaktigt för den italienska kustbevakningen innan det gick snett.

Och även om förlisningen var en stor katastrof för många människor och för miljön är det verkligen intressant att se bilderna från fotografen som fick tillträde. Han kunde dokumentera hur olyckan hade satt sina spår på fartyget och vilken härlig tid det var under timmarna och dagarna före den ödesdigra olyckan.
Dela gärna den här fotoserien med dina vänner på Facebook så att även de kan fascineras av fartygets dolda interiör.