Kryssningsfartygen har blivit större och mer imponerande under de senaste årtiondena. Numera kan de rymma upp till tusentals passagerare, för att inte tala om att de har egna affärer, restauranger, teatrar, kasinon, pooler och till och med linbanor och berg- och dalbanor.
Naturligtvis kommer detta med ett tryck från kunderna för att hålla fartygen uppdaterade, med allt ifrån ny teknik till modern inredning. Så vad händer med de äldre fartygen i kryssningsrederiernas flottor när de inte längre behövs?
Vi tar en titt på några av alternativen när ett kryssningsfartyg tas ur bruk…
- Säljs till ett annat kryssningsrederi
Nyare fartyg tenderar att säljas till andra kryssningsrederier, och sedan ges en makeover för att börja om under ett nytt varumärke.
Marella Celebration byggdes till exempel ursprungligen för Holland America 1984, innan det såldes vidare till TUI (på den tiden var det Thompson) och dess Marella Cruises-satsning.
Fred. Olsens nyaste fartyg Bolette och Borealis, som debuterade tidigare under 2021, köptes båda från Holland America och renoverades.
Samtidigt meddelade Carnival Cruises så sent som förra året att man hade sålt två fartyg, Carnival Fascination och Carnival Imagination även om företaget inte avslöjade köparen.
Det var inte det enda kryssningsrederiet som tillkännagav försäljningen av flera fartyg.
Princess Cruises meddelade också att man hade sålt två av sina fartyg, Sun Princess och Sea Princess, till okända köpare 2020, medan Royal Caribbean har sålt Empress of the Seas och Majesty of the Seas.
- Förvandlas till ett hotell eller en turistattraktion.
Detta är ett mer sällsynt scenario, men i vissa fall kan fartyg förvandlas till attraktioner i sin egen rätt.
Ett exempel är Cunards Queen Elizabeth 2 som nu är ett flytande hotell i Dubai, medan linjens Queen Mary pensionerades på 1960-talet och sedan dess har varit permanent förtöjd vid Long Beach i Kalifornien, där hon fungerar som en turistattraktion med restauranger och ett museum.
Under tiden har Fred. Olsen pensionerade nyligen sina fartyg Black Watch och Boudicca, som enligt uppgift ska förvandlas till ”boendefartyg” (dessa är vanligtvis inte hotell för allmänheten).
- Att säljas till en ”kyrkogård” för kryssningsfartyg.
Det kommer en tid i ett kryssningsfartygs liv när det helt enkelt inte kan återanvändas, eller när dess system helt enkelt är föråldrade. Detta inträffar vanligtvis efter 10-20 års tjänstgöring, där flera faktorer, bland annat fartygets storlek, spelar in.
Ett kryssningsfartygs storlek innebär dock att det inte bara enkelt kan dockas någonstans.
Istället säljs äldre fartyg till fartygsskrotningsvarv, där de skrotas och deras delar säljs vidare.
Vanligtvis börjar fartygsbrytningen vid fören och arbetarna tar sig fram genom fartyget tills de når aktern.
Processen tar vanligtvis sex till åtta månader.
Det finns ett antal sådana ”kyrkogårdar för kryssningsfartyg” runt om i världen, med kända platser som Alang i Indien, Chittagong i Bangladesh och Aliaga-varvet i Turkiet.
Dessa varv används inte specifikt för kryssningsfartyg. Vanligtvis har de hundratals gigantiska fartyg, inklusive lastfartyg, tankfartyg och till och med gamla flytande hotell.
De används ofta som en sista utväg när ett kryssningsbolag har pensionerat ett av sina fartyg.